Stuff I’ve been reading: Årets funn.

Inspirert av bloggere som kristin på bærtur og min gamle helt, Nick Hornby, sin bok The Complete Polysyllabic Spree, basert på Hornbys (i utgangspunktet) månedlige spalte «Stuff I’ve been reading» i Believer, erklærte jeg 2010 «Astarkvedjas store bokår».

1 stk Kindle (2. gen), ørten boksalg, en god del snoking i mammas boksamling og en god del pakker fra amazon seinere er det på tide å begynne å gjøre opp status. Hvilke bøker har skilt seg ut?

ÅRETS FUNN:

An Elegy for Easterly. Petina Gappah. Lest: 23.01. på Kindle for iPod.

Novellesamling fra Zimbabwe som jeg bare vil lese igjen og igjen og igjen. Humor og tragedie går hånd i hånd. Dette er Gappahs debutbok og jeg sikler allerede etter mer.

Sh*t my day says. Justin Halpern. Lest: 11.08 på Kindle (som seg hør og bør).

Årets mest hypa far-sønn-roman med visdomsord som «Happy Birthday, I didn’t get you a present… Oh, mom got you one? Well, that’s from me then, too – unless it’s shitty.» og «Why the f**k would I want to live to 100? I’m 73 and shit’s starting to get boring. By the way, there’s no money left when I go, just fyi.»

One day. David Nicholls. Lest 12.08 som paperback.

Starten på boka var helt perfekt og jeg ville bare krype inn i den og bo der. Dessverre ødela slutten ganske mye for meg, men jeg forventer å lese starten igjen og igjen og igjen og igjen til boka faller fra hverandre.

Det är 1988 og har präcis börjat snöa. Sigge Eklund. Lest 28.06 på Kindle.

For alle som har lest Frobenius’ Teori og praksis er dette kjent terreng. En sønn finner igjen gamle kassetter som familien spilte inn i hans barndom og begynner å finne tilbake til en barndom han har forsøkt å glemme og en far som aldri var det han skulle være.

The Complete Polysyllabic Spree. Nick Hornby. Lest 25.06 på Kindle.

Uten denne boka hadde ikke dagens innlegg sett dagens lys og jeg hadde ikke lest Dickens’ Great Expectations.


Roskilde. Linn Strømsborg. Lest 22.09 i innbundet utgave.

Jeg har aldri vært ei «festivaltjei». Nå føler jeg likevel at jeg har vært det. Jeg har brukt flere dager av livet mitt på å prøve å finne Flammesingelen Øya (av samme forfatter), bare for å finne ut at den er utgitt som ekstramateriale i pocketversjonen av Roskilde som nettopp ble lansert. Jeg vurderer å kjøpe dobbelt.


Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det. Audun Mortensen. Lest 03.10 i pocketutgave.

Derfor blogger jeg igjen. Derfor vil jeg flytte til Berlin. Derfor. Bare derfor.


One response to “Stuff I’ve been reading: Årets funn.

Legg igjen en kommentar

