Stuff I’ve Been Reading: Årets «Hvorfor leste jeg ikke den boka før nå?»

I går tok jeg for meg årets funn. Mens årets funn bestod av bøker jeg ikke hadde hørt om eller hadde noe forhold til før jeg klikket «kjøp» på amazon eller plukket opp boka i butikken, består dagens liste i hovedsak av bøker jeg stadig har hørt om og har hatt som formål å lese, men aldri har kommet gjennom før. Ergo:

HVORFOR LESTE JEG IKKE DEN BOKA FØR NÅ? (A.K.A. VI PYNTER OSS MED KLASSIKERE)

Anna Karenina, Lev Tolstoj. Lest 23.05 på Kindle.

Alle ulykkelige familier er ulykkelig på hver sin måte, men det betyr ikke at det er kjedelig eller deprimerende lesning. Selv om jeg fikk mindre sansen for Anna Karenina gjennom bokas gang, klarte jeg ikke å unngå å føle en tilknytning til personene, et stadig driv eller sug etter å lese videre og se hvordan det gikk. Konklusjonen er grei: Jeg elsker Tolstoj. Ja, enkelte ganger skriver han snirklete og det blir mye agrikulturell teori og teologiske funderinger (og gjerne forsøk på å forene de to aspektene ved livet), men det er verdt å i verste fall skumme seg gjennom for å komme til de gode partiene: Ball, forelskelser, utroskap, bortkomne brødre, fattigdom, rikdom, landliv, hesteveddeløp, kurbad, liv i eksil – alt behørig gjennomsyret med livstrøtthet og en grunnleggende optimistisk depressiv livsholdning.

The Railway Children, E. Nesbit. Lest 10.08 i nydelig innbundet utgave.

Jeg er – og har alltid vært – svak for barnebøker. Denne hadde jeg aldri hørt om før jeg plukket den opp i klassikerreolen på Ark Trondheim Torg (ja, alt her forbryter jeg meg mot ingressen), men ble så sjarmert av tittelen (Jernbane. Barn. The. What’s not to love?) at den fikk lov å bli med meg heim. Sjarmerende victoriansk fortelling om en velstående familie som plutselig blir kastet ut i fattigdom og urett og barn som blir kastet ut i en hittil uopplevd frihet. Og – nå spoiler jeg – det går mot happy ending. Min barndom ville ha blitt uendelig mye bedre om jeg hadde oppdaget boka tidligere.

Jane Eyre. Charlotte Brontë.  Lest 04.07 på Kindle.

Hvorfor jeg ikke leste denne før? Fordi jeg elsket Wuthering Heights og ikke klarte tanken på å la en mer berømt bok av en mer berømt søster utkonkurrere den, ergo ventet jeg i åtte år, leste Wuthering Heights ca fire ganger, spedde på med litt uskyldig Jane Austen og stålsatte meg. I år våget jeg å ta skrittet fullt ut, og ganske riktig: Jeg elsket Jane Eyre. Jeg elsket romantikken, stemningen, fattigdommen, naturskildringene,  pensjonatskoleskildringene, hele from rags to riches-greia. Oh, Mr. Rochester!

(OK, det jeg skrev først her er delvis jug, jeg leste en skoleutgave, en «easy reader»-versjon, av Jane Eyre alt i tiendeklasse. Jeg husket ingenting annet enn the madwoman in the attic-motivet, så jeg velger å se bort fra dette minnet).

Rebecca. Daphne DeMaurier. Lest 08.07 som retropaperback.

Den perfekte etterfølger til å fylle vakuumet i livet mitt som det å avslutte Jane Eyre fylte meg med, da det i det store og det hele er det samme plottet, kun med mer dramatiske konsekvenser, Monte Carlo og trettitallsmote.

Great Expectations. Charles Dickens. Lest 19.07 i snerten innbundet utgave med veldig liten skrift

Den klassiske «from rags to riches – and back to rags again»-historien om Pip, som vokser opp hos sin tyranniserende søster og hennes kuede mann, landsbyens smed, Joe, før uklare omstendigheter overlater ham en formue og kaster ham ut i et mer velstående og mye mer komplisert liv. Uforglemmelige karakterer og scener, som i middagsscenen der Pips søster og hennes venner konstant hakker på Pip og Joe kun kan vise sin sympati ved å stadig fylle mer saus på Pips middagstallerken (Joe gave me some more gravy).

Store stygge dikt. Ruth Lillegraven. Lest 18.03 i paperbackutgave.

En av de store fynsegodene med nordisk grunnfag var å bli introdusert til prosadiktet «Moby og eg flyttar frå A til C – og kanskje tilbake igjen.» Jeg skal ikke spoile. Bare les den, lev den, le den, gråt den, elsk den, skriv den på nytt, prøv å høres like pretensiøs ut som meg når du snakker om den etterpå.

3 responses to “Stuff I’ve Been Reading: Årets «Hvorfor leste jeg ikke den boka før nå?»

  • astarkvedja

    Grunnen til at det står «i går» om to blogginnlegg som ble publisert samme dag, er at det ved en inkurie ble publisert en dag før planlagt. Redaksjonen (jeg) beklager.

  • vaarloek

    jeg hadde en sånn en i sommer, da jeg leste Ragnar Hovlands Sjølvmord i skilpaddekafeen. en sånn, hvorfor-leste-jeg-ikke-denne-tidligere-opplevelse. men sånn er det jo alltid, med mindre boka er helt ny eller sykt dårlig.

    • astarkvedja

      Takk for tipset, den må jeg notere i den imaginære «Bøker jeg skal lese når jeg får tid»-boka mi. Ragnar Hovland har på merkelig vis klart å snike seg forbi radaren min i alle år.

Legg igjen en kommentar

