Høstblogg

Det har blitt høst. Fargene har blitt varmere av løvet som farges i sine siste dødskramper og det regner. De tunge regnskyene driver bortetter himmelen i høstvinden.

Panelovnen lukter støv når jeg skrur den på. Jeg dropper programmeringen. Husker aldri hvilket tidspunkt man skulle stille den inn på for at det skulle bli riktig eller hvilket program som er hva. Skrur den bare på og lar den lukte varmt støv. Blir åtte år igjen.

Har blitt forkjøla eller noe. Hodet og halsen krangler. Krøller meg sammen i sofaen med en kopp kaffe og «Tordyveln flyger i skymningen» som jeg investerte i som ebok etter min siste Maria Gripe-abstinens. Må snart få hekla ferdig det bestemorpleddet så jeg kan krype under det, gå i hi, gjemme meg for vinteren under et sammenhekla lag av blå og lilla og turkis og grått ull.

Hører på høstmusikk. Radiohead og Ida Maria. Pixies og Damien Rice. Lou Reeds New York og Berlin. Leser Johan Harstad og vil se på svenske sosialrealistiske ungdomsserier fra 90-tallet. Og aller helst bo i en.

Graver fram ullgenseren jeg strikka i tiendeklasse som har begynt å gå opp i sømmene. Å ta den på føles som å krype inn i en teddybjørn. Setter på varmekablene på badet. Tørker klærne i stua, der de alltid er i veien. Maler ikke ferdig soverommet fordi det er for kaldt til å stå i bare lang t-skjorte som jeg gjorde i sommer og jeg ikke vil ofre noen bukser til maleantrekk. Tenker på å tenne stearinlys, men glemmer det alltid.

Hva er dine høstpreferanser?

Legg igjen en kommentar

