Vinterdag i oktober

Går fra bussen i tynne støvletter og tjukk strømpebukse og vippeskjørt og vinterjakke, og det blir for kaldt. Fortauet kommer opp gjennom sålene og jeg fryser på føttene. Låser meg inn og varmer opp rødbetsuppa fra i går, leiter etter pepperbøssa som står rett foran meg. Blir irritert fordi jeg ikke finner den. Blir irritert fordi jeg så fant den på et sånn åpenbart sted.

Høstferien er over, og skoleungene heime kaster våte svamper på den gamle klasseforstanderen min til inntekt for TV-aksjonen. Noen har filma det og lagt det på nett på lokalavisa. Ser ham bli truffet i ansiktet. Skal aldri bli lærer.

Ute har det begynt å snø. Jeg prøver å filme det, men snøflakene er mer diffuse å fange på film enn våte svamper og på kameraet mitt er det evig sol og oppholdsvær.

Seks grader i solveggen nå.

Vinteren kom i oktober i år.

 

Legg igjen en kommentar

