Halla! Rødkål! – Bussdrama i én akt

Voiceover:     Fordelen med å ta buss i rushtida, er at det fort genererer nytt bloggmateriale.  I dag hadde jeg f.eks. gleden av å befinne meg på samme buss som en gjeng heavyrockere. Tenk langt hår, tenk rettetang, tenk skin og dongeri. Tenk Marian Keyes’ «real men» fra Rachel’s Holiday. Fnis litt. Da jeg ikke oppfattet noen av guttenes navn, velger jeg å kalle dem opp etter gitarakkordene i Tom Pettys «Free Fallin'», henholdsvis D, Dsus4 og Asus4. Hvis formateringa suger, kan teksten i sin helhet lastes ned som pdf her: Halla! Rødkål!

D og Dsus4 går gjennom midtgangen, på vei mot baksetet i bussen. D først, Dsus 4 etter. Dsus4 hilser på alle:

Dsus4:     – Halla! Halla! Halla!

Får ingen respons. Henvender seg til D i stedet, setter seg ved siden av ham i baksetet.

Dsus4:     – Ingen sier HALLA! til meg.

Asus4 ankommer bussen på samme måte som Dsus4. Hilser på alle:

Asus4:     – Halla! Halla! Halla!

Fortsatt null respons. Folk er slitne, ser ned i handleposene sine, ser ut av vinduet, tygger på skjerfet sitt, etc. Asus4 setter seg nest bakerst i bussen, ved siden av ei dame på rundt førtifem. Snur seg mot Dsus4. De hilser.

Asus4:        – Halla!
Dsus 4:      – Halla!
Klokka er nå halv fem, og bussen kan endelig kjøre fra Dronningens gate. D, Dsus4 og Asus4 bryter ut i spontan allsang:

Samstemt:     – En bussjåfør, en bussjåfør
det er en mann med godt humør.
Og har han ikke godt humør
da er han ingen bussjåfør.
En bussjåfør, en bussjåfør
det er en mann med godt humør.

 

D:             – …og ett tonefall høyere!

Dsus4:    – Et TONEFALL?

D fortsetter på samme vers, én oktav lysere. Og så enda en. I mellomtiden har Asus4 og Dsus4 begynt å prate. Dsus4 prøver å ta potetgull fra Asus4.

Asus4:     – Kjøp ditt eget! Du kjøpte ikke øl i Sverige, du kan ikke bare snylte
på meg. Kjøp rødkål til meg i stedet!

D blir med i samtalen.
D:                 – Og kålrabi!
Dsus4:        – Skal ikke ha kålrabi til ribbe, da!
D:                 – Nei, det er til pinnekjøtt, det.
Asus4:         – Du kan kjøpe rødkål likevel, jeg venter damebesøk i kveld. Jeg skal servere kjøttboller og rødkål.
D:                 – Og surkål.
Dsus4:          –Meatballs. My balls are made of meat. Ler.

D:        – Skal vi synge litt mer?

Han bryter ut i solo:

D:         – Row, row, row your boat
Gently down the stream
If you see a crocodile
Don’t forget to scream.

D vræler som ei jente.

Asus4 og Dsus4 ler. D gjentar prosessen og avslutter på ny med et velplassert hyl.

Bussen passerer nå sykkelbutikken ved Skansen.
Asus4 ser ut av vinduet. Utbryter:
Asus4:        – Skal ikke kjøpe sykkel, da? Trene litt?
Henvender seg til kvinnen i setet ved siden av seg, som til nå har sittet stille som et lys og sett ut vinduet.
Asus4:     – Trener du mye, eller?
Dame:        – Ehhhhvah?
Asus4:        – Trener du mye.
Dame:        – Ehhhhhnei.
Asus4:     – Nei, ikke jeg heller.

Voiceover:     Bussen stopper. Jeg går av. Bak meg hører jeg sang som sakte blir svakere og som til slutt klippes over av dørene som lukkes.

Row, row, row your boat….

 

4 responses to “Halla! Rødkål! – Bussdrama i én akt

Legg igjen en kommentar

