Første halvdel 2011

Januar

Siste semester som masterstudent gjør sitt inntog.

Jeg publiserer freidig et blogginnlegg om mine store leseprosjekter. Jeg har i skrivende stund (4. juli) ikke kommet i mål med et eneste ett, men jeg har store planer om å lese ut Krig og fred før pensjonsalder kicker inn.

Jeg publiserer sosialrealistisk humorpoesi fra lesesalen. Jeg mister lesesalplassen min. Ute er det snø og glatt.

Februar

Jeg får bronkitt. Jeg skriver masteroppgave og er altfor trøtt. Ute er det snø og glatt.

Mars

Innspurt for masteroppgaven. Livet mitt handler ikke om så mye annet denne våren.

Ute er det snø og glatt, med et hint av vår. Jeg begynner å jogge, og får plutselig fastere lår. Jeg er hverdagspoetisk igjen.

April

Jeg går inn i siste måned som masterskribent, og sover ikke spesielt godt.

Jeg leverer masteroppgaven og feirer med innkjøp av Vogue og maratonsending med prinsebryllup, mens jeg fniser av hvor rart det er å se sitt eget navn på trykk. Jeg får plutselig den store skjelven, og tror jeg har levert ei halvferdig avhandling. Jeg sover fortsatt ikke spesielt godt. Ute begynner snøen endelig å forsvinne.

Mai

Jeg blogger ikke i hele tatt denne måneden. Masteravhandlingen blir feiret med middag ute med både mine og kjærestens foreldre. Jeg fortsetter å jogge. Føttene mine er to store gnagsår. Jeg går ned et énsifret antall kilo, det meste i form av gnagsår. Jeg begynner å lese på prøveforelesning. Jeg går femfjellstur med kjæreste og (min) mamma. Spreke førtiåringer spretter rundt meg, mens jeg føler meg døden nær og sverger å hate motbakker så lenge jeg lever. Det regner og jeg blir solbrent. Det er ikke så mye igjen av meg i etterkant.

Juni

7. juni spontanshopper jeg ei stiftemaskin og får sensuren på masteravhandlingen overbrakt muntlig av veileder på universitetskaféen, der jeg manisk sitter og stifter sammen støtteark. Jeg er en hit. Seinere samme dag prøveforeleser jeg over emnet «Gjør rede for mulige sammenhenger mellom språkdød og ulike språkblandingsfenomener» foran femten steinansikter, igjen med overraskende suksess. Jeg bruker resten av juni på å lande, bekymre meg over framtida og, prosaisk nok, lage middag.

 

 

2 responses to “Første halvdel 2011

  • Iselin

    Høres ut som et veldig ålreit første halvår, Åsta Mari! Resultatet på masteroppgaven var vel god betaling for strevet. 😀

    • astarkvedja

      Det gjorde det (nesten) verdt det, ja. Det tar litt tid å komme ut av masterpsykosen, dog. «Ja, men jeg må jo… Å, ja. Jeg gjorde jo det.» Hva gjør man egentlig på ettermiddagene når man ikke skriver masteroppgave?

Legg igjen en kommentar

