2013

Og tida gikk, og det ble jul og nytt år. Mens det ennå var høst, fikk jeg unna et par runder til med halsesyke og generell utslåtthet – dog kombinert med språkvask, som man heldigvis ikke trenger å se eller høres presentabel ut for å bedrive. Jeg hengte opp ei lilla adventskule i vinduet. Juleferien kom og gikk, snøen likeså. Snøen kom tilbake, jeg tok ned adventskula (eventuelt fikk den demontert). Jeg klarte å oppspore min utgave av Finn-Erik Vinjes Skriveregler, etter å ha kidnappet kjærestens i tre måneder. Ja, vi er et sånt par som opererer med separate utgaver av Skriveregler. Det er egentlig stort sett det dere trenger å vite om mitt parforhold.

Jeg har ommøblert leiligheten i hodet ca. åtti ganger om dagen og irritert meg over at vegger/sofaer/stikkontakter/døråpinger/vinduer/språkvaskere er så teit plassert. Løser problemet med å bestille stæsj fra Ikeas netthandel. Skrur sammen møbler til tomlene mister all følelse. Jeg er 26 år og har mitt første rosa nattbord. Endelig slipper jeg å oppbevare fluortabletter og bokbunker på golvet. Livskvaliteten går opp. Min, i alle fall. Jeg har ikke konsultert hybelkaninene ennå. På den ene siden kommer de nok til å savne bokbunkene, men på den andre siden mistenker jeg at de også ser seg nytte i nattbordet og er litt for villige til å flytte inn. Hm.

Leser sporadisk jobbannonser på Nav, Finn og Jobbnorge og tygger underleppe. Har en glimrende mastergrad og stryker i arbeidslivet. Introverte humanister uten truckførerskills eller ledererfaring er merkelig nok lite etterspurt. Setter inn et par nye komma i manus i stedet. Registrerer endringer i manus og utformer kommentarark til Word kapitulerer og kræsjer gang på gang på gang, og jeg mister de siste endringene. Må prøve å huske hva de var. Kalkulerer frister og forventa arbeidsframdrift, sjekker konto, purrer, mailer, overforbruker ordet «flott!» og har tross alt forsørga meg sjøl denne måneden også.

Klipper meg sjøl på badet mens jeg ser Elling. Resultatet blir deretter – litt diva, mest ustabilt. Bestemmer meg for at det er sjarmerende rufsete og vurderer å gå med lue inne. Er litt småkald og bor i ulltrøyer. Tenker veldig mye på hva vi skal ha til middag. Bekymrer meg for om jeg har fått et usunt forhold til rød saft. Bekymrer meg for om jeg har fått et usunt forhold til Bixit-kjeks. Bestemmer meg for at det har jeg ikke, og spiser selleri med smøreost mens jeg tenker på pensjonspoeng. Bestemmer meg for at jeg ikke orker å tenke på pensjonspoeng og leser noen nettaviser. Bekymrer meg for om jeg ødelegger språkfølelsen min med det. Krisemaksimerer noen sekunder. Vender tilbake til manus. Selvbiografien min skal hete Jeg har fjernet doble mellomrom.

 

 

 

7 responses to “2013

  • slikejenter

    Jeg tror ikke jeg kan skrive dette uten å høres litt stalkete ut. Det får så være: Hurra, du er tilbake! Endelig! Jeg har deg på bloglovin-lista mi, men stoler ikke helt på den og har med ujevne mellomrom sjekket om du LIKEVEL kunne ha skrevet noe jeg kunne gått glipp av. Det må kanskje ikke heller gå et halvt år til neste gang?
    Har for øvrig også begynt å tenke på pensjonspoeng. Jeg vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn (begynnelsen på slutten? slutten på begynnelsen?)

    • astarkvedja

      Jeg blir stalket! Hurra! Jeg har tenkt å skrive litt mer jevnlig, men med hjemmekontor begrenser det seg jo hvor mye det er å skrive om uten at jeg gjentar meg sjøl til det kjedsommelige. Jeg får løse det med å bli veldig dyp eller veldig morsom eller noe.

  • Kamelrytterske

    Har noe med å være opptatt av noe å gjøre. Noe som ligner på arbeidsaktiviteter, da blir det mindre bloggelering, sånn er det bare.
    PS, Har også venta på livstegn fra høyblokka i øst, men har ikke drevet det til stalking enda.

Legg igjen en kommentar

