Mens januar blir februar

Snøen lyser opp himmelen flere netter på rad. Jeg burde sove, men ligger med lukkede øyne og spiller ut scener fra en film jeg aldri ville ha vist noen, der alle sier akkurat det jeg vil de skal si og jeg er our hero of the day. Jeg er ikke så ofte our hero of the day. Faktum er at mens andre gjør heroiske forsøk på å redde verden, sitter jeg heime og blogger om toasttraller.

Noen ganger gjør jeg selvfølgelig også andre ting. I går jogget jeg for eksempel en tur, sånn helt nonchalant. Skjønt, jeg tror ikke nonchalant er det ordet tilfeldig forbipasserende ville ha brukt til å beskrive joggestilen min. Snublete, hikstende og baktung er mer nærliggende adjektiver her. Til å ha vokst opp blant rådyr har jeg lært skremmende lite.

Jeg burde virkelig sove.

Hvorfor er det alltid ei glipe mellom dyna og meg? Hvorfor kjøpte jeg så tjukk vinterdyne at den står av seg sjøl og ikke rekker ned til lakenet? Å, nei, nå blir jeg forkjøla igjen. 

Tro om lisensen ble betalt? Nei, jeg orker ikke sjekke nettbanken nå. Oi, den tåneglen skrapte mot dyna, gitt. Tro om jeg klarer å bite den av hvis jeg … nei, ikke tenk den tanken engang. 

(Jeg må tenke rolige tanker.)

Små kattunger krøllet sammen i ei korg med garnnøster og filt. Lukta av ferskt granbar. Nybakte boller. Jeg er visst litt sulten. Har Bill Clinton et mellomnavn? Er det sant at han spilte saksofon, eller var det bare på Animaniacs? (Fokuser, Aune!) Små, trøtte kattunger. Du er varm og tilfreds og ligger under dyna, og i morra blir en deilig dag, og tenk på snøen som ligger tung over byen som ei god, varm dyne, og var det Kid, Princess eller Jysk som var Norsk Sengetøylager? Jeg burde virkelig lese ut Game of Thrones, men jeg burde jo lese mer norske bøker og ikke kontaminere språksansen min med engelsk, men det er jo så viktig å beherske flere språk, men det er … er det … lese mindre nettaviser … hjernen overstimulert … pensjonspoeng … pensjonspoenglotto, morsomt ord … blogge om i morra.

Om morgenen brygger jeg ekstra sterk kaffe med kanel og drikker fra det grønne kruset med lundefuglene på mens jeg tenker på ingenting.

 

 

 

 

2 responses to “Mens januar blir februar

Legg igjen en kommentar

