Livstegn fra en solohabitant

Bo aleine? Jeg? Igjen?

 

Heldigvis har jeg Internett, vaskemaskin, fryser. Det er et stort framskritt fra min første solohabiteringskarriere. Jeg var femten, seksten, sytten, atten, gikk på videregående, spiste frossenpai i mengder og lagde kreative frokoster siste fredag før ferie når kjøleskapet skulle tømmes. Sendte melding til gutter jeg syntes var kjekke, der jeg spurte om matteleksa og brukte dagen på å vente på svar på melding, fylt av eksistensiell angst og bortforklaringer om tomt kontantkort. Dro seksten mil heim for å vaske klær annenhver helg. Leste mye telefonkataloger for å slå i hjel tid. Drakk te. Gjorde matteleksa. Så Fornemmelse for mord og måtte spurte fra stua til badet og fra badet til senga for ikke å bli drept av fantasifostre på vei i seng. Så Åndenes makt til samme rutine, dog noe mer flau. Grein til onsdagsfilmer, prøvde å skjønne greia med Dawson’s Creek, hadde kyssesyke og skremte gymlæreren med å snakke med stor innlevelse om faren for at milten min kunne sprekke om jeg var fysisk aktiv. Bekymra meg for at jeg aldri kom til å få kjæreste. 

 

Nå er jeg der igjen.

 

Men jeg leser ikke lenger telefonkataloger og må sjelden gjemme meg etter Dax 18, bare av og til. Jeg spiser ukreative frokoster, men med kreativ dosering på kaffetrakteren. Ser mye ut vinduet og lurer på hva som gikk galt. Griner over samboermiddagene som er igjen i fryseren, fordi ingenting er så trist som frossentorsk og singelliv. Men: hopper også rundt på golvet til musikk og setter pris på null innsyn. Synger falskt og skjærende (og så lavt at naboene ikke hører det). Krampegoogler. Krampesover. Bruker solbriller. Spiser is til middag.

 

Er eksistensielt kvalm.

 

 

 

One response to “Livstegn fra en solohabitant

Legg igjen en kommentar

