Appell til en Forlagsredaktør (fritt etter Wergeland)

(Ifølge kalenderen min har jeg manusvakuum tirsdag og onsdag neste uke. Da fritid er en skjebne på linje med døden, gjør jeg her et desperat framstøt på å øke oppdragsmengden.)

O Forlag! Forlag! red mig!
Ingen har elsket dig ømmere end jeg.

Dine Manus er mig meer værd end en Smaragd.
Jeg kalder APA Aarets Pryd,
skjøndt jeg nok veed, at de lokale tilpasningerne ville komme.

Ofte slyngede korrekturoppdragene sig efter mig.
Det var som at være elsket af Princer.
Men jeg flygtede: Sprogvasken havde min Tro.

O vidn da, Forlag, som jeg fyrigen har knælet for!
[…]
at jeg har agtet eder meer end Guld, fordi I ere Sprogets Børn!

Vidn, Mail, at jeg gjorde Gjæstebud for dig som for et
hjemkommet fortabt Barn, fordi du var Manusets Sendebud.

[…]

O Forlag ! Fritiden raaber til mig, skjøndt den er hæs.
Den rækker sine Arme mod Himlen, og jeg,
ditt grønøjede Børn, knæle og bede at du skal
redde mig – mig, der elsker dig saa ømt.

 

Forespørsler om oppdrag kan sendes Aune språkvask og korrektur på aastamariaune@gmail.com

One response to “Appell til en Forlagsredaktør (fritt etter Wergeland)

  • Jorun Aune

    Hvis du har en ledig dag, kan du komme på besøk til meg som skal være barnevakt neste uke. Diktet var forøvrig bra, Wergeland er jo genierklært.

Legg igjen en kommentar

