42 prosent lykke

En grå, vasstrukken mandag i september tar jeg NRKs lykkebarometer. Snittet oppgis å være 67 prosent. Den norske gjennomsnittsmannen og -kvinnen går altså rundt og er nesten nøyaktig to tredjedeler lykkelig. Jeg måler med tommestokk og får lengden fra tærne og til langt opp på ribbeina. Tredje bluseknapp nedenfra. Jeg ender opp med selvmedlidende 42 prosent. Etter tommestokken er jeg lykkelig fra tærne og til omtrent midt på låret. De resterende 58 prosentene – hofte, torso, hals, hode, uregjerlig hår – blir på lykkelige bein transportert rundt som en ulykkelig klump uten mål og meining i livet. En klump som vissnok er lite til stede i nået.

Jeg får streng, men vennlig beskjed fra moderkanalen – riktignok noe spissformulert – om å bli mer optimistisk og tenke mer på jobben min og de jeg har rundt meg. Sette meg mål. Leve mer i nået. Og så kjører de på med en fotballmetafor.

Lykkelig?

Ute blåser det i korte, bestemte kast. Det høstes. Det har kriblet i halsen i snart en måned. Jeg ligger an til å være mye aleine i høst, og jeg begynner alt å bli irritert av mitt eget konstante nærvær både i mitt eget liv og mitt eget hode, så MER mindfulness virker umiddelbart som en rimelig dårlig idé. Katastrofalt dårlig idé. Tvert imot er jeg en stor tilhenger av alt som heter tankeflukt. Bøker. Twitter. Wordfeud. Idiotiske mobilspill. Jobb.

Jeg tenker på jobben min. Sjøl om jeg elsker manus over det meste annet – kaffe unntatt – og fortsatt ikke helt kan tro at jeg faktisk klarte å lure systemet til å la meg livnære meg av å LESE BØKER, er det heller ikke til å stikke under en stol at frilanserlivet til tider er en ensom, frustrerende affære, der tidshorisonten sjelden er lenger enn et par uker fram i tid, og man ikke aner om man klarer å dekke forskudsskatten i november. Det er dessverre heller ikke alle manus som i uspråkvasket tilstand er preget av en åpenbar pageturnerkvalitet. Eller av åpenbar struktur. Eller av verb. Og da blir man frustrert og brøler inn i ei pute og har ingen påfallende lykkefølelse noe sted, sjøl ikke bak knærne.

Og med hodet begravd i puta tenker man på at man er enebarn, og at hvis man ikke har råflaks og får stabla sin egen familie på beina – det er jo på ingen måte gitt –, ender man opp helt aleine i verden når ens foreldre en grusom dag ikke er lenger. Lykkefølelsen er igjen ikke påfallende.
 
Men det går tross alt framover, tenker jeg på vei opp fra puta. Og jeg liker jo egentlig å krisemaksimere. Om man gjør det riktig, kan det være mye underholdning i god krisemaksimering, sjøl om også den har blitt noe mer sedat med åra. Da jeg var fire, fem, seks, sju år levde jeg for eksempel i konstant nærværende frykt for og overbevisning om å bli drept av storungene på skolebussen eller i friminuttene. Bare fordi de var store, og bare fordi de kunne. I første klasse sov jeg ikke om natta fordi jeg var redd for å måtte hoppe ut av vinduene ved brannøvelse. Å dø aleine om seksti år eller å ikke klare forskuddskatten virker tross alt litt bleikt i sammenligning. Sjøl ikke i mine mest krisemaksimerende øyeblikk ser jeg for meg skatteetaten anno 2013 eller sjukeheimen anno 2050 gjøre ende på meg med å hive meg ut av vinduet. Men tanken muntrer meg jo betraktelig opp.

Dette er meg nå. Jeg er 26 år, 42 prosent lykkelig, og akkurat nå syns jeg det er et helt ok resultat. Det er helt greit å tenke at dette året ikke er høydepunktet i livet mitt. Noen år er det nok å holde seg flytende mens man klager høylytt under stjernene over mangelen på lyse punkter i sitt liv og ler av egen krisemaksimering. Akkurat nå kan det meste løses med mat, søvn og grimaser i speilet. Nok nå.

Nok.

3 responses to “42 prosent lykke

Legg igjen en kommentar

