Om creepy sikkerhetsvideoer: tanker fra en flytur

Jeg har ennå til gode å møte noen som er så gjennomført harmoniske og veltilpassa som mora og ungen i sikkerhetsvideoen til Norwegian, der de tillitsfullt boarder flyet, fester setebeltet, blir bedt om å skru av mobilen og gjennomgår flyhavari. Glødende beherska tindrer de seg gjennom alle de riktige prosedyrene og rekker et nydelig «mor–barn-bonding moment» før de på korrekt vis hopper utfor den oppblåsbare rømningssklia.

 

Skjønt, jo mer man tenker over det, jo mer creepy blir det. Hvor twisted er det ikke å bruke flyhavari til å få sitt personlige bonding moment? Hvor twisted er ikke hele den videoen, når du begynner å tenke over det? Og hvordan går egentlig dialogen dem imellom?

– Ja, det var visst bare oss to på flyet – du har rett, det var litt rart, det tenkte jeg også over, men det er fint med kvalitetstid, da. Bare oss to. Gøy med fly. Vink til måsene, ungen min. Og av med mobiltelefonen, din skøyerunge! Ha, ha, ha.

– Og nå styrta sannelig flyet også. Sannelig. Sjøl om du skrudde av mobiltelefonen, slik flyvertinna ba deg om. Pytt, pytt. Jeg kan ikke se noen besetning lenger, forresten. Det var litt rart, i grunn. Hvor ble hun snille flyvertinna som roste deg for setebeltefestinga di, av? Død? Ja, ja. Sånn er nå engang livet. Og døden. Fin plass vi styrta da, tross alt. Fin utsikt her fra nødutgangsdøra. Synd jeg skrudde av mobilen så jeg ikke kan instagramme dette øyeblikket. Nei, da. Ingen panikk. Vi bare dveler litt her ved nødutgangsdøra mens vi mindfuller oss gjennom dette øyeblikket. Her og nå er alt som teller. Bare du og jeg. Så flink du er til å blåse opp vesten da, ungen min. God tid. Og … nåååååå hopper vi kontrollert ned den sklia med armene i kryss. Hooooooiiiiiiiiii, hvor det går! Jo, forresten. En siste ting: Du er adopteeeeeeeeeeeeeeeeeert.

Jeg flyr ikke særlig ofte. Jeg begynner å tro det er like greit.

4 responses to “Om creepy sikkerhetsvideoer: tanker fra en flytur

Legg igjen en kommentar

