Kvinne (26) tar fly : en retrospektiv stemningsrapport

I sikkerhetskontrollen ser jeg en mann med iPhone-blikk og klær som koster mer enn boksamlinga mi, som glemmer å se opp og roter seg inn i den samme blindveien jeg passerte ham på vei ut fra for fem sekunder siden. Han stopper ikke før han treffer sperrebåndet. Jeg ler litt for åpenbart av ham. Han ser skrått vurderende på meg over skjerf og sperrebånd. Det ble ikke oss.

Jeg setter meg på et fly til Oslo. Det er varmt – latterlig varmt i ullgenser. På motsatt side av midtgangen snakker ei dame i femtiåra og en mye yngre mann om MR-maskiner. Han jobber med det, forteller han. Hun forteller rolig at hun lå i ei slik maskin for ti år sia og fikk panikk. Hun ler. Han forstår. De har visst funnet hverandre, og mens flyet letter, har de en munter samtale om klaustrofobi og eldre slektninger. Jeg tror ikke de kjenner hverandre. Det er fint.

Kofferten min er nitti prosent dårlig sammenstappa sovepose, og jeg er redd de med gjennomlysingsmaskina vil dømme meg. Under meg forsvinner Trøndelag under skydekket, og over skydekket møtes vi av ei perfekt loddrett kondensstripe i det fjerne. Jeg ser ut vinduet og lurer på om jeg hadde hatt flyskrekk om jeg klarte å ta det å fly seriøst. Jeg klarer ikke ta innover meg at vi henger kilometervis over bakken i en liten metallkapsel. Den eneste verdenen som eksisterer for meg nå, er den i flyet. Kognitiv brist.

I min verden biter dama jeg deler seterad med, tennene sammen og lukker øynene, og over midgangen snakker de fortsatt om klaustrofobi. Piloten fniser seg gjennom velkomsttalen på kjapp stakkatopilotsk med henholdsvis trøndersk og trønderengelsk intonasjon. Jeg antar de ba om konfirmasjonsattest før de ansatte ham.

Jeg er på vei til Oslo. På vei til venner, øl, «vafler», pizza og tilslørte bondepiker. Denne helga skal bli høstens fineste.

Legg igjen en kommentar

