November

Frosten kryper opp gjennom fortauet og legger seg som rim, men Ilabekken har enda ikke frosset for vinteren, og på trærne henger det siste rustrøde eller gule lauvet, som etter to måneder fortsatt klarer å gjøre meg djupt og inderlig betatt. Når jeg følger mamma til båten etter snarvisitt med påfølgende kaféfrokost, trenger kulda seg inn gjennom det tynne jakkestoffet, og fingrene stivner i et dødsgrep med tommelen festa til touchskjermen på mobilen når jeg stopper for å ta bilde av Skansen bru. Sesongbetont symbiose.

Bilde

November. Og jeg? Jeg ser ut gjennom uvaska vinduer, kler meg som en tømmerhogger, tenker for mye, har en uutgreelig floke i nakken, kaffe på kanna, en voksende manusbunke og et liv på Twitter, har fått to ord i inn i ordboka og har blitt headhunta til drømmevikariatet neste år. Ser man nøye etter, kan man se konturene av et begynnende smil.

One response to “November

Legg igjen en kommentar

