To år etter

To år siden Norge ble rystet i grunnvollene. To år siden vi begynte å dele inn tiden i et før og et etter. To år siden jeg googlet et navn som for meg var ukjent og fikk opp en facebookprofil som ikke sa meg noe som helst – en nøye kalkulert fasade –, men som jeg skjønte kom til å bety noe, selv om jeg ikke ville det, selv om jeg stritta imot. Et navn jeg ikke ville kjennes ved. Et menneske jeg ville skulle være en bagatell.

To år siden Facebook kokte med «er du ok?» og «jeg er så glad at du lever», selv om ingen av oss hadde vært i nærheten en gang. To år siden kjærligheten lå på utsiden av kroppen. Den og frykten.

To år siden jeg så nyheter i loop til skjebnene gikk over i hverandre, til det ikke sank inn lenger, en flodbølge av grusomheter som gikk langt over min fatteevne, som seig inn i drømmene mine, inn i kvalmen jeg våkna til da dødstallene sparka oss alle i magen, i hjertet, i kne. To år siden klokka seks på ettermiddagen i en periode ikke lenger var synonymt med barnetvtid, men offentliggjøring av nye navn, navn som ikke lenger sto i presens.

For to år siden skreiv jeg dette. Og dette. I dag? Som så ofte ellers sier vaarloek det best.

2 responses to “To år etter

  • vaarloek

    åh. jeg syns du sa det ganske godt sjøl. jeg googla også. så på facebook. lenge før navnet var på tv. twitter visste alt. det husker jeg. twitter kokte over.

    • astarkvedja

      Ja, Twitter. #oslove #hodetkaldthjertetvarmt. Ikke ring oss, vi gjemmer oss. Skyting på Utøya. En time eller mer før det kom på nyhetene. Navnet på drapsmannen. Så hjerteskjærende #mycity og #mycountry, om jeg husker hashtaggene riktig, i dagene etterpå. Twitter var uvurderlig. Hjerteskjærende uvurderlig.

Legg igjen en kommentar

