Sol, selvbiografivariasjoner og suicidalitetsinduserende superkrefter

Varmebølgen har nådd Trøndelag, og temperaturen på glassverandaen – mitt favorittarbeidssted – nærmer seg feberhøyder. Jeg har bly i hodet og bly i fingrene og Snickers-is i magen og Slim Void og Hello Saferide på Spotify-spillelista og en manusbunke som ikke synes å krympe – heller det motsatte. Det kalles vissnok karriere. Det skal være en god ting.

Jeg tilbrakte søndag ettermiddag med å gå barfot i hagen til mamma og pappa – to timer på endeløs vandring rundt og rundt bærbuskene bare for å ha innprenta følelsen av gress, mose, barnåler og maur (vi skal ikke idyllisere, skal vi vel?) under føttene. Dette har vært en sommer. Det var ikke bare tåke og pledd og vinterdyne og gråhet. Det var også familie, venner, mose under føttene og å våkne til lørdagsbarne-TV kvart på sju om morran. Det var fint.

Seinere på kvelden, da jeg hadde tatt båt og leika 16 år og videregåendependler  igjen og etterpå vært überurban og venninnesosial med pizza på uteservering på Solsiden, satt jeg helt stille på verandaen mens en mann angivelig fortalte livshistorien sin til porttelefonen tre etasjer under på galopperende trondhjemmersk. Han ville «vær et æksæmpel te ætterfølgels».

Hvem veit. Kanskje det tar av. Drit i Twitter, drit i Facebook, drit i crappy WordPress-blogger med ujevn oppdateringsfrekvens. Det halvanaloge comeback. Gi det et halvt år, og vi står og dytter livshistorien vår på tilfeldige dørklokker alle mann. Om ikke det funker, ringer vi på hos naboen. I hver dørklokke ligger en ny mulighet for å bli sett.

Hodet banker. I går satt jeg i tjue minutter, djupt konsentrert og prøvde å høre lydopptak fra The Hum, men jeg hørte bare min egen puls og Ilabekken. Jeg mangler åpenbart suicidalitetsinduserende superkrefter og er bare litt skuffa.

Snart er det august.

2 responses to “Sol, selvbiografivariasjoner og suicidalitetsinduserende superkrefter

Legg igjen en kommentar

