Brytningstid

Julaften ble overgått i dag, da mamma rett ut av det blå sjenket meg en fløyelsbørste.

Kom igjen! Fløyelsbørste! Sånn dings du fjerner hår og flass og bøss fra klær med. Sånn uten lim. Det smarteste patentet siden ostehøvelen (forutsatt at ostehøvelen kom først, that is. Jeg har ikke faktasjekket det nærmere. Jeg har fortsatt ferie.).

Denne kunne i tillegg snus helt automatisk, bare ved å trykke på en knapp på skaftet.

Som dere skjønner var jeg i ekstase. Fullkommen ekstase. Jeg formelig løp opp trappa til rommet mitt og gikk løs på cordfløyelsbuksa jeg har arvet av mamma og som katten har gnidd seg håpefullt mot i ei uke, på jakt etter friskt tørrfor og kløing bak øra. Der satt jeg på senga, bøyd over arbeidet, fløyel mot cordfløyel, med en iver som sjelden møter sin make når det er leggene som skal hårfjernes. Og det virka! Det virka! Svisj. Svisj. Børsteflaten flytes sakte opp med distinktivt oransje kattehår.

Lykken varte i kanskje 30 sekunder. Da bestemte jeg meg spontant for å skifte hårfjerningsretning og trykket bestemt på knappen. Litt for bestemt, viste det seg. K-r-ø-n-s-j sa det i plastikken, og vips hadde børsteflaten og plastskaftet hevdet uoverkommelige forskjeller og  tatt ut separasjon med umiddelbar virkning.

Det ser ikke ut til at de kommer til å finne tonen og føyes sammen igjen. Det var et brått og skittent brudd. Skaftet ble sporenstreks dumpet og fikk en betimelig grav i en tom drueboks. Børsteflaten går nå en vanskelig og tung singeltilværelse i møte. Og buksa? Buksa er likeglad.

 

One response to “Brytningstid

Legg igjen en kommentar

