#retrokos

Det er lørdag og jeg har svinnende bronkitt, en gedigen plommerød kosegenser, selvlagt moussaka i magen,  Walters nr 156 i finskåla og 20 spørsmål på podcast og jeg tenker at livet av og til kan være ganske fint.

Det eneste som mangler nå, er at NRK kjører i gang konseptet «5på!» igjen. Åh! 5på! Den aller største ambisjonen barneskoleklassen min noensinne hadde (i alle fall den største felles ambisjonen), var å komme på 5på! når vi ble storunger og gikk i femte klasse. TV-versjonen, må presiseres.  Da skulle vi stå der i like skolegensere (vi var litt usikre på hvordan man skaffet seg slike, men vi hadde tross alt fem år å forberede oss på, så det ville nok gå greit) og håve inn seieren. Fjellværøy/Knarrlagsund skole for the win!

Så kom reform 97. Vi hoppet rett fra fjerde klasse til traurige sjette. Vi fikk aldri skolegensere. 5på! forsvant fra skjermen. Yngvil Kiran kom aldri til å bedømme oss, og bortsett fra hederlig innsats i «Vis med avis» (som stort sett bare var stress, jeg har aldri lest mer fremmede lokalaviser enn i de ukene vi var hotte der og har følgelig stor sympati med nytt på nytt-gjengen), briljerte vi aldri i konkurranser.  En venn av meg innrømte å ha vært med i 5på på radio i sin tid. Jeg er fortsatt starstruck.

 

 

8 responses to “#retrokos

  • Kathleen

    Uff, bronkitt. Men fint med fin lørdag. Jeg har taco og vin i magen.

  • André

    SAMMA! Framleis går det ikkje ein dag eg ikkje forbannar Gudmund Hernes for å ha spolert sjansen til å sitja i den boksen.
    Er du frisk snart no?
    PS. Kor god er den sjokoladen?

    • astarkvedja

      Skal vi lage prosjektskisse for prosjektet «Masterpå!», samme konsept som «5PÅ!», men med sjarmerende klossete masterstudenter? Det har jeg trua på. Særlig hvis jeg slipper NTNU-genser. UniT-genser kunne jeg gå med på.
      Jeg aner ikke når jeg blir frisk igjen. Hoster som en gal, særlig hvis jeg prøver meg på halsbrekkende utflukter f.eks. til butikken. Christian har det også, så vi hoster i stereo rett som det er. Det er koselig på en deprimerende bronkieinfisert måte.
      PS: Walters nye er god, men den slår ikke den gamle. Der den gamle er 10.0, er den nye ca 6.7. Personlig vil jeg ha mer chilismak. Og så er jeg forundra over at den minner veldig om fruktnøtt til tider, selv om det ikke er så mye som ei skarve rosin der.

  • André

    EG ER MED (på masterpå)!!! Andreas Lunnan (eigentleg grøss) bor vel rundt her ein plass.

  • André

    Ja! Så klart!
    Og eg røyster for Eli Wold. Eg trur det vert trivelegare, sjølv om Kiran òg ser blid og snill ut.

Legg igjen en kommentar

