Systemprofilering

Jeg vil rydde i bokhylla. Jeg vil ha system.
Ei hylle til Tolstoj, Steinbeck, Dickens. De store gutta. De store fortellingene.De store bøkene.
Ei hylle til de unge indiekidza. Strømsborg. Lillegraven. Harstad. Carmona-Alvarez.
Ei hylle til chick-lit. Helst på soverommet, så ingen skal se den.
Ei hylle til bøker jeg leste fordi de var pensum
Ei hylle til bøker jeg leste fordi de var pensum og leste om igjen etterpå.
Ei hylle til heltene fra barndommen. L.M. Montgomery. C.S Lewis. Maria Gripe.
Ei hylle til de tyske bøkene mine. Helst synlig plassert, så jeg kan briefe.
Ei hylle til bøker jeg ennå ikke har lest, men ikke vil kaste ut ennå. The kite runner, the white tiger, trainspotting, do androids dream of electric sheep?
Og underveis slår det meg at jeg trenger flere hyller.

Hvor plasserer jeg Buddenbrooks? Under «tysk» eller under «klassikere»?
Kan jeg plassere Catch-22 sammen med Are Kalvø?
Tyske chick-lits (eller bro-lits) sammen med Buddenbrooks og Die Verlorende Ehre der Katharina Blum (oder: wie Gewalt entstehen und wohin sie fürhren kann)?

Det ender med at jeg sitter i sofaen og ser tv
I stedet for å rydde
I stedet for å lese «Krig og Fred».
I stedet for å leve.
Mens livet mitt ikke er i system
Regner det ute
Og jeg drikker ikke te.

One response to “Systemprofilering

Legg igjen en kommentar

